Saturday, March 12, 2011

على الدول المسلمة أن تتقدم نحو إنقاذ ليبيا

بقلم : عبد الحنان السيواني الندوي

عدد كثير من المسلمين قد قتلوا بأيدى المسلمين في ليبيا، وهذا العدد يتزايد مع مرور الأيام. قوات معمر القذافي تشن حملة واسعة ضد المدنيين الذين يطالبون منه التنحى عن السلطة.

إصرارمعمر القذافي على قمع المتظاهرين في الزاوية وبنغازي ورأس لانوف سيدفع هذا البلد العظيم في حرب لا نهاية لها.

الشيئ الأول و المستحسن هو أن القذافي يعلن تنحيه عن منصبه تجنباً من إراقة دماء المسلمين مزيداً، لأن قتل المسلمين الأبرياء لايجوز بأي شكل ولا يمكن للعالم وللدول العربية أن تكون صامتاً على هذه المجازر، بل يجب على دول مسلمة أن تستخدم كل الوسائل لإقناع القذافي أن يمتنع من إراقة الدماء ويمنع قواته من الهجوم على المدنيين ويعمل على خطوة مرضية لكل الأطراف في ليبيا.

لأن ماذا يجري في ليبيا خاصة بأيدي قوات القذافي لا يمكن للإنسان أن ينظر إليه ساكتاً وصامتاً.

هذه مسئولية لكل بلاد مسلمة أن تتقدم لإنقاذ هذه البلاد العظيمة من وقوع حرب أهلية أم حرب يقودها العالم.

12/03/2011م

Thursday, March 10, 2011

العلم والمسلمون 



بقلم : عبد الحنان السيواني الندوي


مع إعتراف هذا الأمر أن المسلمين في كثير من الدول المسلمة وغير المسلمة يعيشون في الفقر ويواجهون الأوضاع السيئة هناك في حياتهم اليومية. لكن هل يمكن للمسلمين أن يغضوا النظر عن أهمية التعليم والعلم لأن العلم والتعليم هو أمر أساسي في تنمية المجتمع .

علينا أن نعترف بهذه الحقيقة أن المكان العالي حيثما الدول الغربية قد وصلت الآن هذا كان لا يمكن إلا بالعلم ومن ناحية ثانية الدول العربية التي قد وصلت إلى هذا التخلف فالسبب الرئيسي هو كان عدم توجهها إلى العلم والتعليم ، فالعلم يساعد الإنسان في حياته اليومية، فها هو العلم الذي يغير فكرة الشعب و ها هو العلم الذي يملأ حياة الإنسان بالأعمال الحسنة ، و ها هو العلم الذي يساعد الإنسان في الأوضاع الصعبة ، و ها هو العلم الذي يكتشف الأسرار ، وها هو العلم الذي يقود الإنسان إلى صراط مستقيم ، و ها هو العلم الذي يمنع الإنسان من الأعمال السيئة ، وها هو العلم الذي يعلم الإنسان أن الله تبارك وتعالى هو خالق الملك وخالق السماء فالعلم له فوائد كثيرة.

بالأسف الشديد أن صلة المسلمين من العلم والتعليم قد انقطع وهم توجهوا إلى كسب المال ، فقد تركوا العلم وتوجهوا إلى أمور لا دوام لها، رغم ذلك العلم والتعليم لا بديل له في العالم لأن كل شيئ يمكن للإنسان أن يضيع لكن لا يمكن له أن ينسي العلم، لأن العلم لا يموت ولا يقتل.

إذا المسلمون يريدون أن يرجعوا إلى مكان سابق ومكان عال في العالم فعليهم أن يفتحوا أبواب العلم أمام أبنائهم وبناتهم ويبذلوا كل الجهود لتوفير العلم والتعليم لهم ولكل مسلم.

10/03/2011م

Women and their rights

By

Abdul Hannan Siwani Nadvi


The world is celebrating International women's day. On the occasion of this day, events, conferences, demonstrations and various cultural programs are being organized to mark this day across the world.

This day brings so many excitements for women. They celebrate it in so many ways; in many countries women expressed their pleasure on this day and in some countries they demanded equal rights in various sections of the society.

One thing is very clear that women in today's world are enjoying the freedom achieved by them after so long sacrifices and efforts.

However, one thing missed by Media and women's organizations is their rights; because women are enjoying the freedom in every country, as for their rights so it is still a matter of concern for them.

As the world accepted freedom for women to work with men shoulder to shoulder; there is an unanswered question; are the women got their rights? Are women enjoying the rights everywhere? What are their rights? And how they got their rights?

The system and the world allowed women to work everywhere. They are allowed to become president of the country. They are allowed to arrive at higher post in the society. They are allowed to context in the election, they are allowed to do thing what the men do, that reason we see women and girls are working at Patrol pumps, station and everywhere the men are working. However when we discuss something the rights of women, then we find that system which allowed them freedom, is not ready to give them their rights.

If it is not so, then why women are being treated as an object of sex in the world? Why women are being humiliated? Why they have been sexually exploited? Why boss exploit his women employees due to their feminism? Why women prisoners are being humiliated by the investigation agencies in the prison? Why the crime against women is taking place? Why, and every time, women fall as a victim of sexual exploitation in every massacre and violence? And when the crime takes place against women; then why the world and the system not grant capital punishment against the offenders?

Despite of occupying higher posts by women in the country and in the world; the condition of women in every country is very terrible and need to be reconstructed.

The condition of women in the world cannot go better unless they achieve the rights not the freedom. The men dominated society is making them fool by giving them freedom and denying them from their rights.

As well as, we were in shock to see Muslim women were celebrating women's day and demanding the rights. Islam is the first religion that granted them full rights which cannot be removed. These rights and freedom Islam grants them stated completely in the Qura'an and Ahadieth.

Studying of Qura'an and trying to follow Islamic instructions in daily life is the best way in enjoying the rights given to women by Islam.

Except Muslim women, the condition of women in other communities is very terrible. Today, the freedom, which is given to them, is being described as the rights granted to women, indeed, it is not the rights. This is the freedom given to them to dominate men on them and to be used them according to the needs of men.

So the way toward rights is still far from the reality. And there is no hope that world will grant them their rights because knowing about the rights is very necessary, before granting it to them.

Sadly, the world is unaware about their rights. They understand that giving them freedom and allowing them working everywhere is the right of women. Actually, this is a big misunderstanding to which women see their rights.

The rights are only given to them by Islam. Studying of Qura'an is the best way to understand what the rights of women are.

10-03-2011

Sunday, March 6, 2011

ماهي الأسباب وراء هذا التشويش الذي قد ساد في الدول العربية؟

بقلم: عبد الحنان السيواني الندوي

بعض الأصدقاء العرب يقولون أن الولايات المتحدة والدولة الصهيونية واقفة وراء على ماذا يحدث ويجرى الآن في الدول العربية.

هل هذا الرأي صحيح أم لا.

بالنسبة لي فأنا لا أوفق للأسباب التالية:-

1. السياسة الخارجية والداخلية للبلدان العربية مسئولة عن هذه الثورة.

2. زيادة البطالة وعدم وجود فرصة العمل للمواطنين العرب وعدم توجه الحكومة إليهم لحل مشاكلهم دفعت الشعب العربي إلى لجوء المظاهرات.

3. عدم إستجابة الحكومة على مطالب الشعب خصوصاً الشباب الذين يريدون الحرية الكاملة في إنشاء قيام نظام جديد في التعليم وفي المجالات الأخرى.

4. كذلك الحرية التي قد سادت في الدول الأوروبية لأن الشبان العرب الذين يذهبون إلى الدول الغربية والأوروبية للسياحة أو لنيل العلم الجديد هناك هم يستفيدون من الحرية والمواقع الموجودة هناك، و عندما هم يعودون إلى بلادهم ويشاهدون الوضع المعقد في بلدانهم فهم يبدأوون رفع أصواتهم ضد النظام.

5. وكذلك هناك أسباب أخرى لا يمكن بيانها بالتفصيل هناك لعبت دورها في هذه الإحتجاجات التي تشهدها الدول العربية.

بالأسف الشديد أن الوضع في معظم البلدان العربية هو كما كان قبل شهور، ولا يوجد تحرك في المجتمع العربي لإتخاذ الإجراءات لمنع وقوع مثل هذه الحادثة أو الإحتجاجات مرة أخرى.

على البلدان العربية أن تتعلم الدروس من هذه الحادثة وتحاول إصلاح أعمالها والنظام الذي يدفع الشباب وعامة الناس إلى لجوء المظاهرات التي تدفع البلاد والمواطنين كله إلى الفقر والخسارة التي ستصبح عائقاً أمام التقدم والرقى.

06/03/2011م